Treningsreglement

Treningsoppstart

Oppdatert 8. juni

Vard har nå, i likhet med de fleste andre klubbene i landet startet opp med organiserte treninger.

Her finner dere gjeldende og oppdaterte regler for trening i korona perioden.

Fotballens koronavettregler

  • Føler du deg syk, bli hjemme

  • Maks 20 spillere per gruppe

  • Det bør være en leder til stede per gruppe som påser at aktiviteten er i henhold til fotballens koronavettregler.

  • Ballen, kjegler og annet utstyr skal rengjøres jevnlig

  • Bruk av garderober er ikke tillatt, men toaletter kan benyttes

  • Husk gode rutiner for håndhygiene

  • Barn og unge under 20 år kan kjempe om ballen, så lenge det er innad i faste grupper.

  • Alltid minst en meters avstand så lenge vi ikke spiller fotball.

  • Unngå unødvendig nærkontakt i form av high fives, jubling i klynge osv.

Vards reglement

  • Ingen med sykdomssymptomer eller som er i risikogruppen tillates å komme på trening

  • Treningstid tildeles av klubben, lagene avslutter treningen 15 minutter før oppsatt tid

  • Møt opp max 5 minutter i forkant og forlat området umiddelbart etter trening

  • Parkering (bil og sykkel) nærmest mulig treningsbane

  • Vardhuset er stengt

  • Hver bane kan ha max 50 personer, hvorav spillere deles inn i grupper på max 20 stk med 1 trener

  • Den voksne med hovedansvar for treningen har ansvar for rengjøring av utstyr og evt gjennomføring av rotasjon

  • Den voksne med hovedansvar kan gå inn på Vardhuset å hente ut og levere inn lagets utstyr før og etter trening


Regler Vardhallen

  • Ikke gå gjennom Vardhuset for å komme inn til hallen. Bruk inngangen fra parkeringsplassen (vest).

  • Husk en meters avstand også når dere kommer og går.

  • Foreldre får ikke være i hallen under trening.

  • Spytting forbudt.

  • Alle skal vaske/sprite hendene når de kommer og går. Det står dispensere rett innenfor døren.

  • Det vil stå bøtter med såpevann til bruk for rengjøring av utstyr.


Baneinndeling

Anbefalte grenser for antall spillere / ledere på:

  • 11-er bane: 50 spillere/ledere

  • 7/9-er bane: 25 spillere/ledere

  • 5-er bane: 15 spillere/ledere

  • Ballbinge: 6 spillere

Retningslinjer til spillere

  • Møt opp til riktig tid, max 5 minutter før treningstart, ferdig kledd i treningstøy

  • Hold minimum 1 meter avstand til andre spillere før og etter trening

  • Forlat området umiddelbart etter trening

  • Forbudt å spytte


Retningslinjer til trener med hovedansvar

  • Renhold av utstyr før og etter trening jfr NFF sine retningslinjer

  • Ha med såpevann til rengjøring av baller og utstyr (ta gjerne med Antibac)

  • Ansvar for utstyret. Dvs hente det ut fra Vardhuset, all bruk og plassering under trening, vasking og levere inn på Vard huset etter trening.

  • Være ansvarlig for at det er nok voksne til stede på trening (minst 1 voksen pr 20 barn)

  • Være ansvarlig for å tilrettelegge treninger som kan gjennomføres innen smittevernsreglene

  • Planlegge organisering/inndeling i grupper på forhånd - hvis det er flere spillere enn tillatt plass på banen så må også dette organiseres (påmelding første-mann-til-mølla, fordele spillerne på ulike dager etc)

  • Skal avslutte trening minimum 10 minutter før neste økt starter


Retningslinjer til foreldre

  • Snakk med barna om hvilke regler som gjelder, og at konsekvens av at reglene ikke overholdes (i tillegg til smittefaren) kan være at treningene blir stengt igjen

  • Vurdèr risiko (dersom noen i nær relasjon er i risikogruppen er det kanskje lurt å stå over)

  • Hvis dere transporterer barna til og hjem fra trening, parkèr nærmest mulig inngang til banen de skal trene på

  • Hvis dere har mulighet til å hjelpe til under trening så setter trenere/lagledere pris på å få beskjed

  • Hvis dere ikke har en funksjon under trening, så oppfordrer vi til å ikke bli stående og se på

Sjekkliste for smittevern ved bruk av gymsal/idrettshall/svømmehall

Alle endringer i lover, forskrifter og veiledere i forbindelse med corona-situasjonen kan være utfordrende å forholde seg til for frivillige lag og organisasjoner. Sjekkpunktene nedenfor må anses som et minimum og er klubbens/trenerens/utøvernes ansvar å overholde. Klubbene som brukere av anleggene har signert smittevernskontrakt med kommunen som skal overholdes. Brudd på denne vil kunne medføre utestengelse i et nærmere avgrenset tidsrom.

Sjekklisten nedenfor er utarbeidet med bakgrunn i Helsedirektoratets smittevernveileder for idrett.


Sjekkliste for smittevern før/under trening

  • Trener/lagleder er kjent med og har fått informasjon om klubbens smittevernstiltak.

  • Alle utøvere fra forrige trening har forlatt anlegget før neste gruppe går inn.

  • Alle oppmøtte utøvere/deltakere er friske og har ingen symptomer på sykdom. Ved symptomer på sykdom sendes person hjem umiddelbart.

  • Alle deltakere er registrert på deltakerliste. Deltakerliste skal oppbevares i 10 dager til hjelp for kommunen under eventuell smittesporing.

  • Alle har vasket hender/brukt Antibac ved ankomst i anlegget. Idrettslaget har ansvar for at antibac er tilgjengelig ved ankomst.

  • Det er maks 20 personer til stede under treningen. Dette inkludert utøvere/trenere/m.v


Sjekkliste for smittevern etter trening

  • Alle kontaktflater og utstyr er desinfisert (dørhåndtak, vaskeservant, krane m.v.)

  • Alle har vasket hender/brukt Antibac før avgang



Haugesund kommune